26/03/2023

Συνέντευξη στο ΕΘΝΟΣ : «Δεν μπορεί σε μια πιθανή συνεργασία ο πρωθυπουργός να επιλεγεί από τον Νίκο Ανδρουλάκη και όχι από τον λαό»

1.      Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έφερε στο φως αδυναμίες και παθογένειες του συστήματος. Ποιες ασφαλιστικές δικλείδες θα μπουν από εδώ και πέρα; Και τι απαντάτε στην κριτική της αντιπολίτευσης που σας κατηγορεί πως δεν αντιμετωπίσατε τα προβλήματα τα τελευταία χρόνια; 

Πράγματι, διαχρονικές αδυναμίες και παθογένειες συνέβαλαν καθοριστικά στην ασύλληπτη αυτή τραγωδία που μας συγκλόνισε και βύθισε τη χώρα στο πένθος. Η διερεύνηση των πραγματικών αιτιών από τη δικαιοσύνη βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι βέβαιο ότι οι ευθύνες θα καταλογιστούν στο ακέραιο στους υπαίτιους του τραγικού αυτού δυστυχήματος.

Στο μέλλον θα πρέπει με τόλμη και αποφασιστικότητα να συγκρουστούμε με συντεχνιακές νοοτροπίες και συμπεριφορές, ώστε να εξαλείψουμε τις παθογένειες και τις δυσλειτουργίες του συστήματος και το «ποτέ ξανά», που σύσσωμη η ελληνική κοινωνία φώναξε, να μην μείνει λόγος κενός, αλλά να γίνει πράξη. Το νέο στοίχημα, λοιπόν, είναι η αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των σιδηροδρόμων μας, ο διαρκής έλεγχος και η διαρκής και αυστηρή αξιολόγησή τους, με προτεραιότητα την ασφάλεια των πολιτών.

Η Κυβέρνηση ανέλαβε τις ευθύνες της, που δεν προχώρησε πιο γρήγορα και πιθανόν πιο τολμηρά σε αυτήν τη σύγκρουση. Είμαστε, όμως, αποφασισμένοι και έτοιμοι να το κάνουμε, αποδεχόμενοι οποιοδήποτε πολιτικό κόστος. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο και για την αξιωματική αντιπολίτευση. Από τη μια πλευρά θεωρεί ότι κατά την περίοδο της δικής της διακυβέρνησης όλα έγιναν όπως πρέπει και ότι δεν φέρει καμία ευθύνη, ενώ από την άλλη «αγκαλιάζει» αιτήματα συγκεκριμένων ομάδων και συντεχνιών, που μόνο προς τη κατεύθυνση της αξιοκρατίας και της σύγκρουσης με το «βαθύ κράτος» δεν κινούνται. Και το παράλογο είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μάς κατηγορεί για πράγματα που θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί όταν κυβερνούσε τη χώρα. Σας θυμίζω ότι το έργο που σήμερα μας εγκαλεί πως δεν ολοκληρώσαμε έπρεπε να είναι πλήρως παραδοτέο στο τέλος του 2016, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης. Εάν δεν είναι αυτό υποκρισία, τότε τι είναι; Αναλάβαμε, λοιπόν, τις ευθύνες που μας αναλογούν και δεχόμαστε οποιαδήποτε κριτική. Δεν μπορεί, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ να μας εγκαλεί, ως κατήγορος, απεκδυόμενος υποκριτικά τις ευθύνες του.

2.      Οι δημοσκοπήσεις μετά την τραγωδία στα Τέμπη  δείχνουν υποχώρηση των ποσοστών της Νέας Δημοκρατίας και αύξηση της δεξαμενής των αναποφάσιστων. Σας ανησυχεί το ενδεχόμενο αυτό να οδηγήσει σε μία αντισυστημική ψήφο ή και σε αυξημένα ποσοστά αποχής;

Είναι πολύ νωπό το τραγικό αυτό γεγονός και πολύ μεγάλη η οδύνη και η οργή. Όλα αυτά είναι δικαιολογημένα και προφανώς απεικονίζονται στις δημοσκοπήσεις. Κατά τη γνώμη μου, η εικόνα θα είναι πιο ακριβής μετά το Πάσχα, καθώς θα εξελίσσεται η δικαστική έρευνα και όλοι μας θα ενημερωθούμε αναλυτικότερα για κάθε πτυχή του δυστυχήματος στα Τέμπη.

Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι κανένα από τα δύο μεγαλύτερα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν αυξάνει τα ποσοστά του, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι στις δημοσκοπήσεις αυτή την στιγμή αποτυπώνονται η δικαιολογημένη οργή και ο θυμός της ελληνικής κοινωνίας. Το ποσοστό απώλειας της ΝΔ, άλλωστε, δεν πηγαίνει σε αυτά τα κόμματα, αλλά στους αναποφάσιστους. Οι αναποφάσιστοι, όμως, θα αποφασίσουν πριν την κάλπη.

Τα τελευταία χρόνια οι πολίτες έχουν μάθει να μην καθορίζεται η ψήφος τους από το θυμικό τους, καθώς έχουν βιώσει τα αποτελέσματα τέτοιων επιλογών. Ξέρουν πλέον και μπορούν να συγκρίνουν δύο τετραετίες και δύο Πρωθυπουργούς, κρίνοντας το συνολικό τους αποτύπωμα στην πορεία της χώρας, και είμαι βέβαιη ότι θα αποφασίσουν σωστά και ώριμα.

3.      Οι εκλογές της απλής αναλογικής  θα γίνουν τον Μάιο και σε περίπτωση μη σχηματισμού κυβέρνησης θα ακολουθήσει και δεύτερη αναμέτρηση. Σε περίπτωση ωστόσο που δεν προκύψει αυτοδυναμία ούτε στις δεύτερες εκλογές υπάρχουν περιθώρια συνεργασιών προκειμένου να μην χρειαστούν και τρίτες κάλπες; 

Εμείς είμαστε ξεκάθαροι και σταθεροί και σε αυτό το ζήτημα. Έχουμε τοποθετηθεί υπέρ των αυτοδύναμων και σταθερών κυβερνήσεων, ειδικά σε περιόδους που περιλαμβάνουν πολλαπλές και σοβαρές προκλήσεις. Αυτό πιστεύουμε και αυτό θέλουμε. Να μας δώσει ο ελληνικός λαός την εντολή για σταθερή διακυβέρνηση για να συνεχίσουμε και να ολοκληρώσουμε το εξαιρετικά σημαντικό έργο, που έγινε την προηγούμενη τετραετία και μάλιστα σε διαδοχικές και πολύ δύσκολες συγκυρίες. Ο τελικός κριτής είναι ο λαός και εάν στη δεύτερη κάλπη αποφασίσει ότι θέλει συνεργασίες, τότε είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε αυτήν την εντολή. Όπως καταλαβαίνετε και όπως έχουμε ξεκαθαρίσει, με το μόνο κόμμα που θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε μετεκλογικά είναι το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Μετά τις τελευταίες δηλώσεις του κ. Ανδρουλάκη, όμως, ειλικρινά δεν μπορώ να σας πω, εάν κάτι τέτοιο μπορεί να είναι εφικτό. Προσωπικά, σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να δεχθώ μια τέτοια πιθανή συνεργασία, όπου Πρωθυπουργός δεν θα είναι αυτός που θα έχει επιλέξει ο ελληνικός λαός, αλλά αυτός που θα επιλέξει ο κ. Ανδρουλάκης, τον οποίο, μάλιστα, θα τον αποκαλύψει εκ των υστέρων. Τέτοιες απόψεις μπορεί όντως να οδηγήσουν σε τρίτες εκλογές, όχι όμως με ευθύνη της ΝΔ. Η ευθύνη, στην περίπτωση αυτή, θα ανάγεται αποκλειστικά στις παράδοξες απαιτήσεις ή τοποθετήσεις του κ. Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

Όπως και να έχει, όλοι κρινόμαστε και όλοι θα κριθούμε για πράξεις, παραλήψεις, εσφαλμένες και σωστές αποφάσεις, αλλά και για τις προθέσεις μας. Τελικός κριτής είναι ο κυρίαρχος ελληνικός λαός.

4.      H Ε.Ε. έχει κληθεί να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις, όπως η ενεργειακή κρίση και ο υψηλός πληθωρισμός μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Ποιες κινήσεις γίνονται για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και να στηριχτούν τα νοικοκυριά; 

Στην εποχή της «μόνιμης κρίσης», είναι σημαντικό η ευρωπαϊκή πολιτική για τον ανταγωνισμό να είναι ισχυρή, να μπορεί να ανταποκρίνεται στις παγκόσμιες τάσεις και να λαμβάνει υπόψιν τις επιπτώσεις τους στην ικανότητα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων να ανταγωνίζονται στις παγκόσμιες αγορές. Σήμερα, στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ελκυστικό περιβάλλον καινοτομίας, σε ολόκληρη την Ένωση, ξεπερνώντας ή έστω μειώνονταςτα διοικητικά εμπόδια, όπως έκανε με μεγάλη επιτυχία η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη χώρα μας. Θα είδατε, άλλωστε, και τη δέσμευση των 27 στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τις προηγούμενες ημέρες, για περαιτέρω εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς και ενίσχυση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών.

Φυσικά, όταν επιχειρούμε κάτι τέτοιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πρέπει να έχουμε επίγνωση των πιθανών στρεβλώσεων στην ενιαία αγορά, που μπορεί να επιφέρει η υπερβολική χαλάρωση των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, λόγω των διαφορετικών επιπέδων δημοσιονομικού χώρου των κρατών μελών, όπως για παράδειγμα ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Ως εκ τούτου, τα προσωρινά μέτρα που έχουν τεθεί πρέπει να παραμείνουν προσωρινά και να είναι περιορισμένα ως προς το πεδίο εφαρμογής, τη διάρκεια και το ύψος, ενώ παράλληλα θα μπορούσαμε να εξετάσουμε τη χρήση των ευρωπαϊκών επενδυτικών ταμείων, όπως το Ταμείο Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας, που έχει ήδη προταθεί.

Τέλος, θα πρέπει να είμαστε πιο εξωστρεφείς, όταν συζητάμε την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, και να συνεργαστούμε με τους ομοϊδεάτες εταίρους μας, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία. Οι εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες είναι ζωτικής σημασίας για τον εφοδιασμό των ελληνικών επιχειρήσεων με κρίσιμες πρώτες ύλες, καθώς θα αυξήσουν τις δυνατότητές τους στις παγκόσμιες αγορές και θα τροφοδοτήσουν την καινοτομία και την ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ωφελώντας πολλαπλά τους πολίτες και τα νοικοκυριά, ιδιαίτερα στη χώρα μας.

5.      Αναφερθήκατε στο θέμα ενός μόνιμου δημοσιονομικού εργαλείου αντιμετώπισης κρίσεων της ΕΚΤ  σε ερώτηση σας στην  Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ. Πώς ακριβώς θα μπορούσε να  λειτουργήσει ένα τέτοιο δημοσιονομικό εργαλείο;

Στον σύγχρονο κόσμο η μία κρίση διαδέχεται την άλλη, από την οικονομική κρίση και την πανδημία μέχρι τον πόλεμο στην Ουκρανία, την ενεργειακή και την πληθωριστική κρίση. Επιπλέον, οι εξελίξεις τις τελευταίες εβδομάδες στον διεθνή τραπεζικό τομέα, που σχετίζονται με την Silicon Valley Bank στις ΗΠΑ και την Credit Suisse στην Ελβετία, επιβεβαιώνουν αυτήν τη διαπίστωση. Στην Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρθηκα στον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις κρίσεις σε ενωσιακό επίπεδο. Άλλωστε, το μάθημα που λάβαμε από τις πρόσφατες κρίσεις είναι πως σε ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα χρειάζονται ευρωπαϊκές λύσεις.

Η κα Λαγκάρντ χαρακτήρισε «χρήσιμο» ένα τέτοιο μόνιμο εργαλείο, στο πλαίσιο της νομισματικής πολιτικής και των πολλαπλών δημοσιονομικών πολιτικών των κρατών μελών, ο συντονισμός των οποίων είναι κομβικός για την αντιμετώπιση κρίσεων. Μάλιστα, η πρόταση αυτή, που βρίσκεται και στο διαπραγματευτικό τραπέζι της Συνόδου Κορυφής, είναι πλήρως υποστηρικτική ως προς τις ελληνικές θέσεις, με ξεκάθαρα οφέλη για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, που πλήττονται άμεσα σε περιόδους κρίσεων. Βλέποντας, επίσης, τις νέες ευκαιρίες που δόθηκαν στη χώρα μας και την αναπτυξιακή προοπτική που παρουσιάστηκε με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εκτιμώ πως ένα μόνιμο εργαλείο θα συμβάλλει αποτελεσματικά στο έργο της ΕΚΤ, στηρίζοντας το έργο της ελληνικής κυβέρνησης σε κρίσιμες περιόδους.

Δημοσιεύθηκε στο ΕΘΝΟΣ στις 26.3.2023.