12/11/2021

Άρθρο στην εφημερίδα alithianews.gr: “Η Ελλάδα κατακτά αλματωδώς το ψηφιακό μέλλον της, αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητες της Ψηφιακής Μετάβασης και της τεχνητής νοημοσύνης.”

Τα τελευταία δύο χρόνια, πέρα από την τραγική απώλεια ανθρώπινων ζωών, όλοι οι τομείς ανεξαιρέτως, δέχθηκαν ισχυρά χτυπήματα από την πανδημία covid-19 και η καθημερινότητά μας άλλαξε σε πολύ μεγάλο βαθμό, λόγω των νέων πρωτόγνωρων συνθηκών. Οι αλλαγές στον τρόπο εργασίας, παροχής και λήψης υπηρεσιών, αγορών, εκπαίδευσης κ.ά., μετατράπηκαν σε προκλήσεις, στις οποίες κληθήκαμε να ανταποκριθούμε. Η ανάπτυξη και επίσπευση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, κρίθηκε έτσι περισσότερο αναγκαία και επιτακτική από ποτέ.

Η Ελλάδα, μέσω του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μπήκε σε «ψηφιακή» τροχιά και μάλιστα πρωτοπορεί, βάζοντας στο επίκεντρο τον πολίτη. Ψηφιακές υπηρεσίες που αφορούν στη σχέση του πολίτη με το Κράτος πραγματοποιούνται εύκολα, γρήγορα και με αξιοπιστία, αρκεί ο ενδιαφερόμενος να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Ουσιαστικά, το Δημόσιο πηγαίνει πλέον στον πολίτη και όχι το αντίστροφο, όπως παραδοσιακά ίσχυε.

Ακόμη και η διαδικασία του εμβολιασμού κατά της covid-19, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε, σε όλα της τα στάδια, αποκλειστικά ψηφιακά. Από το πρώτο στάδιο και τον ορισμό του ραντεβού, μέχρι την ειδοποίηση του χρόνου πραγματοποίησης όλων των δόσεων και τελικά την έκδοση του πιστοποιητικού εμβολιασμού.

Το 2019, όταν ανέλαβε η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, υπήρχαν διαθέσιμες 501 δημόσιες ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες όμως λειτουργούσαν αποσπασματικά, χωρίς κεντρικό σχεδιασμό. Μέσω της κεντρικής πλατφόρμας gov.gr, οι διάσπαρτες αυτές υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν, εμπλουτίστηκαν, εκσυγχρονίστηκαν και σήμερα είναι πλέον διαθέσιμες 11 κατηγορίες και 1.287 υπηρεσίες, ενώ σταδιακά προστίθενται και νέες.

Την ίδια χρονική περίοδο, ο όγκος των ψηφιακών αλληλεπιδράσεων πολιτών και επιχειρήσεων με το Δημόσιο αυξήθηκε, κατά 340%, από 34 εκατομμύρια το 2019 σε 150 εκατομμύρια για το πρώτο εξάμηνο του 2021, ενώ οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για διπλασιασμό του, μέχρι το τέλος του έτους. Με άλλα λόγια, η εξυπηρέτηση των πολιτών επιτεύχθηκε, χωρίς επίσκεψη στον χώρο των δημόσιων υπηρεσιών και με μηδενική ταλαιπωρία και σπατάλη χρόνου. Επιπλέον, μέσω της πλατφόρμας support.gov.gr, που είναι πια διαθέσιμη, έχει δημιουργηθεί ένας ψηφιακός χώρος επικοινωνίας πολιτών και επιχειρήσεων με τις δημόσιες υπηρεσίες, για την υποβολή ερωτημάτων, αιτημάτων, καθώς και τη λήψη απαντήσεων, για τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών κάθε φορέα.

Επίσης, Έλληνες πολίτες και ομογενείς που κατοικούν μόνιμα στο εξωτερικό, έχουν τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν υποθέσεις τους με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και να εξυπηρετούνται με ψηφιακό ραντεβού σε 73 Πρεσβείες και Γενικά Προξενεία, σε 44 χώρες, μέσω του myConsulLive.

Καταλύτης για την ψηφιακή μετάβαση της χώρας είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη (Τ.Ν.), για την οποία η Εθνική Στρατηγική, που θα δοθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, ευθυγραμμίζεται με τις πολιτικές και τις σχετικές συστάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), τις πρωτοβουλίες ομάδων εμπειρογνωμόνων και του Συμβουλίου της Ευρώπης. Αξίζει να σημειωθεί, ότι κατά την ανάπτυξή της, έχουν εξεταστεί και ληφθεί υπόψη οι βέλτιστες διεθνείς μέθοδοι και πρακτικές, από τις στρατηγικές άλλων χωρών, εντός και εκτός της ΕΕ.

Την Εθνική Στρατηγική της Ελλάδας, είχα την ευκαιρία να την παρουσιάσω πρόσφατα, σε σχετική μου παρέμβαση, στην Ειδική Επιτροπή για την Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ψηφιακή Εποχή (AIDA), της οποίας είμαι μέλος. Η ανάπτυξή της στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: στην  οικονομική ανάπτυξη, όπου εκτιμάται ότι η Τ.Ν. μπορεί να αποφέρει 200 δισεκατομμύρια ευρώ στην ελληνική οικονομία, σε ορίζοντα 15ετίας, στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του δημόσιου τομέα, η οποία προχωρά απρόσκοπτα και τέλος, στον εκδημοκρατισμό  των μεθόδων και δράσεων της Τ.Ν., ώστε να βρίσκεται πάντοτε ο πολίτης στο επίκεντρο της διαδικασίας.

Η Ελλάδα σκοπεύει να βρεθεί στην πρώτη γραμμή αυτών των εξελίξεων, στην Ευρώπη. Η δημοκρατία άλλωστε είναι λέξη ελληνική και αναμφίβολα είναι ένας στόχος που μας ενώνει και αξίζει να παλέψουμε για αυτόν.

Με τις νέες δυνατότητες που προσφέρει ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός και η Τ.Ν., ο πολίτης ανακτά πλέον την εμπιστοσύνη του προς το Κράτος, αναγνωρίζοντας την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά του, καθώς και τη συνέπεια και την ταχύτητα της εξυπηρέτησής του. Και όλα αυτά στη βάση των θεμελιωδών αρχών της ισότητας και της διαφάνειας.

Η Ελλάδα σήμερα μπορεί να πρωτοπορεί, να καινοτομεί και να δημιουργεί πρότυπα για άλλες χώρες. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σε αναλογία με τον πληθυσμό της, κατέχει την 3η θέση σε παγκόσμιο επίπεδο και τη 2η σε ευρωπαϊκό, σε κορυφαίους επιστήμονες στο γνωστικό αντικείμενο της Πληροφορικής, όπως κατέδειξε σχετική έρευνα που διεξήχθη από τον Πρόεδρο του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου και συνεργάτες του. Στη λίστα μάλιστα με τους κορυφαίους επιστήμονες και ακαδημαϊκούς στον τομέα της Πληροφορικής, περιλαμβάνονται 57  Έλληνες, που απασχολούνται σε ελληνικά πανεπιστήμια και 114 που εργάζονται σε χώρες του εξωτερικού.

Δημοσιεύθηκε στο https://www.alithianews.gr/ στις 12/11/2021.